Melbourne, Great Ocean Road, Halls Gap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nathalie Verstegen - WaarBenJij.nu Melbourne, Great Ocean Road, Halls Gap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nathalie Verstegen - WaarBenJij.nu

Melbourne, Great Ocean Road, Halls Gap

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

13 September 2017 | Australië, Melbourne

Onderweg van Wilsons Promontory naar Melbourne zijn we naar het Moonlit Sanctuary Wildlife Conservation Park gegaan. Dit was een tip van Anneloes. Het is een opvang voor bedreigde diersoorten, zodat deze beschermd worden. We hadden al gelezen dat we daar koala's zouden kunnen knuffelen en kangoeroes voeren. We hebben verschillende gekke vogels gezien en zagen ook al snel kleine wallabies, kleine kangoeroes. Bij de ingang hadden we een zakje voer gekocht om ze te kunnen voeren. De meeste waren erg voorzichtig, maar wel nieuwsgierig en vooral erg hongerig. Ook de grote kangoeroes hebben we gevoerd en geaaid. Ook hebben we daar de eerste koala's gezien. En we hadden geluk want we waren nog op tijd voor een knuffelmoment. Eerst nog een klein dierenshowtje bijgewoond, met een uil, een dingo en nog een paar andere diersoorten. Daarna mochten we met zijn drieën heeeeeel dichtbij een koala. Echt knuffelen zat er niet in, hij/zij was veel te druk bezig met de eucalyptus. Meer dan eten en slapen doen ze ook eigenlijk niet. We hadden geluk dattie z'n ogen open had. Dit was een fijn moment!

Einde van de middag komen we aan in Melbourne. Ons hotel zit midden in de stad, aan de rivier. Het is omringd door andere wolkenkrabbers. Als we 's avonds met Anneloes (vriendin van Loes die al een paar jaar in Melbourne woont), aan de rivier iets gaan eten, is de stad sfeervol verlicht. We hebben een gezellig avond en gaan voldaan naar bed.
De volgende dag richten we ons op Melbourne's hoogtepunten. De steden zijn hier heel anders dan in Europa. Weinig culturele/architectonische bezienswaardigheden. We lopen wat door de stad en gaan naar de Royal Botanic Gardens. Dit blijkt een mooi (erg heuvelachtig!!!) park te zijn met veel mooie en aparte flora. Daarna pakken we de tram naar Saint Kilda, een suburb van Melbourne. Daar spreekt Loes met Anneloes af en lopen Nathalie en Linda wat rond. 's avonds zijn Nathalie en Linda naar de Eureka Tower geweest. Op de 88e verdieping (285 meter hoogte) een adembenemend uitzicht over Melbourne met een ondergaande zon.

De volgende dag (12 september) beginnen we aan de Great Ocean Road, bekend als één van de mooiste kustroutes van de wereld. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay en Warrnambool. We rijden langs mooie kustplaatsen, ruige kliffen, surfstranden en adembenemende uitzichten. Stoppen af en toe voor een foto. We waren getipt dat we bij Kennett River wel koala's tegen zouden kunnen komen. Daar nemen we een zijweg en komen uiteindelijk meer per ongeluk in het Great Otway National Park terecht. Daar rijden we een heel stuk door een prachtig regenwoud. Met de bijbehorende regen, we zien mooie vogels en een paar kangoeroes, maar helaas... geen koala's. Als het inmiddels al donker is komen we in Apollo Bay aan, waar we 1 nachtje verblijven. We worden ontvangen door Esther. We hebben een heel huis voor ons alleen, met een prachtig uitzicht op een grote bosrijke tuin. S avonds willen we uit eten, maar het plaatsje blijkt uitgestorven. Dus halen we Fish & chips om daar te eten.

'S ochtends ontbijten we gezellig met Esther en haar man Peter. Een stel die je graag zou adopteren als je opa en oma. Peter heeft verschillende lokroepen om een paar vogels binnen te krijgen. Ze krijgen dan een stuk(je) kaas (soms zo groot dat ze het niet kunnen tillen) en vliegen weer weg. Het plan was eigenlijk om niet al te laat door te gaan, aangezien we nog een heel stuk voor de boeg hebben. Dit gaat echter niet volgens plan, het is veel te gezellig. We krijgen een cursus Australische uitspraken, een heleboel suggesties om naar toe te gaan (de helft van de namen is Peter alleen vergeten), een deel van de familiegeschiedenis en er wordt getwijfeld of Linda wel echt zo Hollands is als ze denkt, ze is namelijk wel erg bruin. ;)

Uiteindelijk moeten we toch echt gaan. Het laatste deel van de Great Ocean Road. We rijden een prachtige route en stoppen regelmatig. Eerste stop: Cape Otway. Peter verzekerde ons dat we de koala's daar zouden kunnen zien. We rijden vol goede moed naar de vuurtoren. We zien een hele boel kaal-gegeten eucalyptusbomen, maar opnieuw: geen koala's. Als we bij de vuurtoren zijn, begint het flink te regenen. We druipen (letterlijk en figuurlijk) af. Tweede stop: de Twelve Apostles: van oorsprong 12 aparte rotsformaties aan de kust. Inmiddels tellen we er nog 7, de rest is verdwenen. Ook stoppen we nog snel even bij een rots in de vorm van een grote boog: heel bijzonder. We merken deze dag dat we ons nog steeds in het regengebied bevinden. Zo nu en dan een tropisch buitje, en een hevige wind.

Vanwege alle stops is het inmiddels al donker als we in Halls Gap arriveren: een dorpje bij Grampians National Park. Op zo'n 200 meter van onze overnachting, schieten er 3 kangoeroes de weg op. Wat wordt afgeraden, doe je automatisch: je gaat ze ontwijken. 1-0 voor ons, of voor hen, of allebei. Het is maar hoe je het bekijkt.

We eten 's avonds in het dorp onder het genot van live muziek. 'S avonds doen we heerlijk knus de houtkachel aan. Het warme weer mag nu toch wel komen!

• 18 September 2017 - 10:01

Hannie:

Wow, wat een mooi verhaal weer om te lezen. Deze reis wordt/is echt een ervaring voor het leven. Ja, en die Linda, zo blond als ze is en dan zó bruin. Ik snap, dat er getwijfeld wordt, haha.... Goeie reis verder en blijf genieten. Ik kijk weer uit naar een volgend verhaal. Dikke kus voor jullie alledrie.

• 21 September 2017 - 09:56

Rosalinde:

Wat een fantastische reis en ervaringen Linda!-En...heel hartelijk gefeliciteerd nog!-..
    Geniet van al het moois daar en je maakt ons wel een beetje jaloers hoor :) Hele fijne tijd nog daar en heel veel liefs van ons. Xx

Verslag uit: Australië, Melbourne

Down Under

Beste lezer,

Na jaren van dromen en kijken en hoe ik het kon regelen, is het zover: Ik ga mijn reis naar Australië maken.

In deze blog wil ik graag iets meer vertellen over hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

Vroeger als klein meisje had ik al de droom om ’naar dat land met die rode steen’ te gaan. Op één of andere manier was ik er helemaal gefascineerd door.

Door een aantal gebeurtenissen in mijn leven heb ik gezien hoe snel het leven om kan slaan en dat als je echt iets heel graag wilt, dat je dat gewoon moet doen.Koala eerste blog Australie

Allereerst ben ik op zoek gegaan naar twee reisgenoten die met mij mee wilden reizen. Ik heb best veel assistentie nodig en dit zocht ik ook in mensen die mee wilden.
Ik ben al een paar jaar geleden bezig geweest om mensen te zoeken, maar dit is eigenlijk nooit van de grond gekomen. Ik denk dat ik in die tijd nog te onzeker was, ook over wat ik precies wilde op zo’n reis.

In eerste instantie was mijn idee om in 2018 naar een congres over niet-sprekers te gaan.
Terwijl ik hier over nagedacht vond ik de eerste persoon die heel graag mee wilde. Dit was Linda, één van mijn assistenten. Hier hoefde ik geen seconde over na te denken. Ik vond dit echt hartstikke leuk en fijn. Iemand die ik al heel goed ken en waar het gewoon echt mee klikt .

Het plan om naar het congres te gaan, heb ik na wat uitzoekwerk losgelaten en heb ik besloten dat ik liever alleen maar wilde reizen.

Samen met Linda ben ik op zoek gegaan naar een tweede persoon die dit avontuur met ons wilde aangaan. We hebben een advertentie op Facebook gezet. Daar heb ik een aantal reacties op gehad en heb ik ook afspraken gehad om te kijken of er een klik was. Na een aantal reacties, reageerde Loes, iemand die wij allebei kenden. Vanaf de eerste ontmoeting die we hadden voelde het voor mij goed en hebben we besloten om met zijn drieën te gaan. We zijn alle drie van dezelfde leeftijd en dat is ook heel leuk.

Linda en ik hadden door de maanden heen al een beetje gekeken wat voor route we wilden rijden. Al best snel hadden we het idee opgevat om van Sydney naar Darwin te rijden.
Toen heb ik contact opgenomen met een reisbureau, waar mijn nicht werkt. Aan haar hebben we ons reisplan voorgelegd. Ons oorspronkelijke idee bleek niet haalbaar in één maand. Nu hebben we een route van Sydney naar Alice Springs. Vanuit Alice Springs vliegen we terug naar Sydney en vandaar gaan we naar Nederland.

Wat mij het makkelijkst leek om te regelen, bleek misschien wel het moeilijk. Namelijk een rolstoelauto of camper te huren, die we in Sydney kunnen ophalen en in Alice Springs weer kunnen inleveren. Na heel wat zoekwerk, bleek dat er geen aangepaste camper te huur is in heel Australië. Dit vond ik heel jammer. Een camper maakt je toch vrijer, denk ik.
Sinds een week is het gelukt om een rolstoelauto te huren. Dit had ook wel wat voeten in aarde, omdat Alice Springs best ver weg van alles is, konden veel bedrijven hun auto niet ophalen daar. Op het laatst vond ik het ook wel spannend of het wel ging lukken, maar gelukkig is het goed gekomen.

Het was wel een uitdaging om alles goed op elkaar af te stemmen, van de vliegtickets, tot de auto tot de hotels. Zo moesten de hotels af en toe gecheckt worden op beschikbaarheid, sommige bleken dan net weer vol te zitten en dan moest er weer een alternatief worden gezocht. Gelukkig is dat inmiddels gelukt!
Zelf zijn we nog op zoek naar een rolstoeltoegankelijk hotel in de buurt van Wilsons Promontory Park. Dus mocht iemand een idee hebben..

Nu het zo goed als rond is, vind ik het leuk om er regelmatig over te schrijven. Als je het leuk vindt is mijn Australië avontuur hier, op mijn weblog te lezen.

Om alles te regelen hebben wij hulp gehad van verschillende mensen, waaronder mijn nicht van het reisbureau. Dank dat jij\ jullie ons zo goed hebben geholpen!